Казкотерапія - це один із найдавніших методів арт-терапії, який виник, щойно люди навчилися говорити; система передачі життєвого досвіду, розвитку соціальної чутливості, інтуїції і творчих здібностей.
Що
вміє казка і які проблеми вона допоможе вирішити?
Дитячі казки — це
чудовий і ненав’язливий метод навчання та установки життєвих цінностей, спосіб
розкрити і стимулювати творчий потенціал. Вони також допомагають батькам і дитині:
·
справлятися
зі страхами, знімати емоційну напругу, налаштовуватися на позитивний лад;
м’яко
корегувати поведінку, у тому числі агресію або гіперактивність;
вчитися
дивитися на життєві ситуації з боку;
бачити
розмаїття шляхів досягнення мети;
відкривати
в собі нові здібності для вирішення поставлених завдань;
відчути
впевненість у своїх силах;
підвищувати
рівень самосвідомості й усвідомленості своїх дій.
Як підібрати казкову
розповідь?
Щоб
казка стала психотерапевтичною, її основна метафора повинна бути співзвучною з
проблемами і переживаннями дитини.
Правильно вибрати чарівну розповідь для малюків, дошкільнят і молодших
школярів допоможе знання того, що або хто викликає страх, і коли це
відбувається:
з 2-х до
3-х років — ніч, темрява, тварини;
в 4 роки
— комахи і, як не дивно, казкові герої;
з 5-ти до
6-ти років — школа, пожежа і природні катастрофи;
в 7-8
років — смерть (власна, членів сім’ї, близьких).
Зверніть увагу, якщо психіка дитини не впорається з цими
проблемами в зазначеному віці, вони не пройдуть самі по собі. Ці страхи можуть
переслідувати і далі, а можуть причаїтися і виникнути з новою силою в
будь-якому віці.
Корекційні функції казки:
психологічна підготовка до напружених емоційних ситуацій;
символічне відреагування фізіологічних та емоційних
стресів;
усвідомлення та прийняття змісту власної активності.
Види роботи з казкою:
використання казки як
метафори. Казкові образи і сюжети асоціюються з життєвим
досвідом дитини. Ці асоціації можна обговорити;
малювання за мотивами
казки. Вільні асоціації
проявляються в малюнках, які аналізують та обговорюють;
обговорення поведінки і
мотивів вчинків персонажів. Розмова
про моральні цінності, систему оцінювання себе та оточуючих;
програвання епізодів
казки;
використання казки як
притчі-повчання. Підказка
варіанту вирішення ситуації на прикладі казкового сюжету.
Як створити
терапевтичну казку?
1. Обираємо героя, близького дитині за
статтю, віком, характером.
2. Описуємо життя героя у казковій так, щоб
дитина знайшла схожість зі своїм життям.
3. Вводимо героя в проблемну ситуацію,
відповідну до реальної, яку переживає дитина.
4. Пошук героєм шляхів розв’язання проблеми
супроводжуємо коментарями, показом ситуації з різних точок зору. Можна ввести
помічника – мудрого наставника.
5. Робимо висновок, долучаючи до цього
дитину.
Алгоритм створення
терапевтичної казки за Р.Ткач
«Казка чудово допомагає у вирішенні
психосоматичних проблем, у тому числі і тих, які пов’язані з фізичними
недугами» – вважає
кандидат психологічних наук, казкотерапевт Разіда
Ткач і пропонує алгоритм, за яким можна скласти будь-яку терапевтичну
казку. Вдома мама чи тато можуть скласти терапевтичну казку самостійно.
Візьмемо, наприклад, ситуацію про нежить. Напишемо казку для дітей від
3-х до 9-ти років. Використовуємо найпростіший прийом – персоніфікації
проблеми. Казка буде складатися з п’яти абзаців:
1. Жив-був
хлопчик / дівчинка / або будь-який інший персонаж, відомий дитині …
Опишіть цей персонаж в 5-6 реченнях.
2. І
ось одного разу хлопчик / дівчинка / або будь-який інший персонаж зустрів
Нежить … Опишіть Нежить, на кого він схожий, який він, яка поведінка, що
хоче від головного персонажа.
3. Через
це … Що сталося з головним персонажем після зустрічі з Нежиттю …
придумайте, як змінилося життя, що в ньому стало не так, якась виникла проблема.
4. І
тоді … Що робить головний персонаж, щоб позбутися Нежиті.
5. Розв’язка. Обов’язково щасливий кінець. Нежиті більше немає, головний персонаж здоровий. Нежить краще не вбивати, його можна розчинити, вигнати, поставити на службу і т.п.
Казкотерапія –
одна з універсальних і привабливих форм роботи
з розвитку мовлення дітей. Вона є джерелом розкриття й розвитку творчих
мовленнєвих здібностей. Без казки, зауважував В.О. Сухомлинський, живої та
яскравої, яка оволоділа свідомістю й почуттями дитини, неможливо уявити
дитячого мислення й мовлення як певного ступеня розвитку людського мислення і
мовлення. Казкотерапія – процес активізації мовних ресурсів, мовленнєвого
потенціалу особистості. При казкотерапії відбувається й терапія естетичним середовищем,
особливою казковою обстановкою. В ній проявляються приховані й не розкриті
мовно-мовленнєві здібності, може здійснитися мрія, реалізуватися творчий задум,
відбутися висловлювання, яке в ситуації довільності створюється з великими
труднощами. У казці все змінюється: говорить не дитина, а казковий персонаж, а
відтак говоріння відбувається легко, тому що здійснюється мимовільно.
Саме так у невимушеній обстановці дитина набуває довільності, зосередженості, націленості, цілеспрямованості мовлення, важливих його рис, необхідних для мовленнєвої діяльності. В казці завжди з’ являється відчуття захищеності, знімаються тривоги від невпевненості в говорінні, зникають страхи перед необхідністю висловлюватися публічно.
Входячи в країну казки, яка збуджує дитячу уяву, актуалізує їх мрії, бажання й наміри, дошкільники приймають казковий світ усім серцем, відчувають себе в ньому творцем власної мови й обдарованою мовленнєвою особистістю. «Проживаючи» казку, перевтілюючись у казкових героїв, діти непомітно для себе вирішують свої мовленнєві проблеми, отримують можливість відновити свій емоційний стан.
«Тож, творіть, фантазуйте разом з дітьми,
світ казки чекає на вас!»
Немає коментарів:
Дописати коментар